Inhoudsopgave
- Straf en schuld
"Om het algemeen welzijn te beschermen, moet de wettige publieke overheid het recht en de plicht uitoefenen om straffen op te leggen die in verhouding staan tot de ernst van de begane misdrijven. ... Straf dient niet alleen om de openbare orde en de veiligheid van de personen te garanderen; zij wordt ook een instrument ter verbetering van de schuldige, een verbetering die tevens de morele waarde van uitboeting aanneemt wanneer de schuldige vrijwillig zijn straf aanvaardt. ... De activiteit van de organen die belast zijn met het bepalen van de strafrechtelijke verantwoordelijkheid, die steeds persoonlijk van aard is, moet gericht zijn op een nauwgezette zoektocht naar de waarheid en moet met een volledig respect voor de waardigheid en de rechten van de menselijke persoon worden uitgevoerd."
Over deze kwesties van schuld en straf spreekt de Kerk regelmatig. Ook over de doodstraf is de Kerk duidelijk: 'In gevallen waarbij men zich volledig vergewist heeft van de identiteit en verantwoordelijkheid van de schuldige partij, sluit de traditionele leer van de Kerk de doodstraf niet uit "wanneer dit het enige middel is dat volstaat om mensenlevens te beschermen tegen de aanvaller"'.
In het dossier is een aantal uitspraken, zoals de Kerk in de traditie daarover gesproken heeft bij elkaar gebracht.
Heilige Vader
Paus Franciscus
- 04-10-2020: Encycliek
- 17-12-2018: Toespraak
- 11-10-2017: Toespraak (in afwijking van wat de geloofsleer leert)
- 19-03-2016: Over de doodstraf in de Apostolische Exhortatie
- 20-03-2015: Brief
- 23-10-2014: Toespraak
- 30-05-2014: Brief
Paus Benedictus XVI
- 19-11-2011: Postsynodale Apostolische Exhortatie
H. Paus Johannes Paulus II
Paus Pius XII
- 05-02-1955:
- 05-12-1954:
- 03-10-1953:
- 13-09-1952:
- 17-11-1949:
Paus Pius XI
- 31-12-1930: Encycliek (DH 3720)
Paus Leo XIII
- 12-09-1891: Brief (DH 3272)
Paus Innocentius III
Paus Nicolaas I
- 13-11-866: (Niet onder dwang bekentenis verkrijgen, DH 648)
Capita selecta:
Doodstraf
- 19-03-2022: in Apostolische Constitutie punt 3 is het de taak van het de afschaffing van de doodstraf” te bevorderen
- 04-10-2020: Paus Franciscus, Encycliek , ,
- 17-12-2018: Paus Franciscus, toespraak
- 03-08-2018:
- Congregatie van de Geloofsleer: Brief
- 02-08-2018:
- 24-09-2015:
- 20-03-2015:
- 23-10-2014:
- 30-05-2014:
- N.a.v. de van Paus Franciscus uit 2016:
- : “Wie het bloed van een mens vergiet, diens bloed wordt door mensen vergoten, want als zijn beeld heeft God de mens gemaakt.”
- Innocent I, , PL 20: 499A-B; (DH 212)
- Innocent III, Profession of Faith prescribed for the Waldensians, DH 795;
- H. Paus Pius V, , Part III,, 5, nr. 4, commentary on the 5 th commandment ;
- H. Paus Pius V: , waarbij clerus gestraft worden voor homofiele praktijken en overgeleverd kunnen worden aan de staat, die zeker in die tijd nog wel eens de doodstraf uitspraken voor dergelijke handelingen.
- Paus Leo X, als dwaling afgewezen: (DH 1483)
- Paus Pius XII, AAS 44 (1952): 787;
- H. Paus Johannes Paulus II,
- 27-01-1999:
- 23-01-1999:
- 25-12-1998:
- 15-08-1997:
- Kard. Ratzinger: 04-07-2004 over van mening mogen verschillen met de Heilige Vader over de doodstraf
- H. Augustinus:
- H. Thomas van Aquino,
- H. Thomas van Aquino,
- St. Thomas even proposes that accepting a death sentence has an expiatory nature: “Even death inflicted as a punishment for crimes takes away the whole punishment for those crimes in the next life, or at least part of that punishment, according to the quantities of guilt, resignation, and contrition; but a natural death does not” (Summa Theologiae, Index, under the word mors(Turin, 1926), as cited by Romano Amerio in Iota Unum, p. 435).
- St. Thomas: in
Bron: OnePeterFive
Extra opties voor deze alinea
Reageer op deze alinea Deel op social media
https://rkdocumenten.be/thema/thema_159-straf-en-schuld-nl