De ontologische waardigheid van de persoon in Dignitas Infinita - Enkele verduidelijkingen
x
Gebruik de knoppen om door de historische teksten te lopen:
Informatie over dit document
De ontologische waardigheid van de persoon in Dignitas Infinita - Enkele verduidelijkingen
Kölner Hochschule für die Katholische Theologie
Keulen
Victor Manuel Kard. Fernández
Dicasterie voor de Geloofsleer
17 februari 2025
Curie - Toespraken
2025, Libreria Editrice Vaticana / Stg InterKerk / SRKK
Werkvert. uit het Italiaans met Deepl, gecorrigeerd en nagezien
Zie de gebruiksvoorwaarden van de documenten
Zie de gebruiksvoorwaarden van de documenten
13 maart 2025
Vincent Kemme
14 maart 2025
9441
nl
Referenties naar dit document van thema's en berichten
Open uitgebreid overzichtExtra opties voor dit document
Kopieer document-URL naar klembord Reageer op dit document Deel op social mediaInhoudsopgave
- Inhoud
Geen enkele geschapen werkelijkheid is oneindig, als we het woord 'oneindig' in kwantitatieve zin opvatten. Waarom dan provoceren en zeggen dat de menselijke waardigheid 'oneindig' is? Aangezien sommigen deze uitdrukking hebben bekritiseerd, denk ik dat het nuttig is om hierover enkele verduidelijkingen te geven.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media1. Twee precieze betekenissen van het bijvoeglijk naamwoord 'oneindig
Het bijvoeglijk naamwoord 'oneindig', dat aan de menselijke waardigheid wordt toegeschreven, kan in twee betekenissen worden opgevat:
Het bijvoeglijk naamwoord 'oneindig', dat aan de menselijke waardigheid wordt toegeschreven, kan in twee betekenissen worden opgevat:
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media1.1. Voorwerp van oneindige liefde
De uitdrukking is ontleend aan een toespraak van Johannes Paulus II, die deze speciaal gebruikte bij een heel bijzondere gelegenheid: een ontmoeting in Osnabrück met gehandicapten. Voor hen wilde hij laten zien dat de waardigheid van alle mensen verder gaat dan uiterlijkheden of kenmerken van het concrete leven van mensen. Maar bij die gelegenheid legde hij zelf uit in welke zin onze waardigheid als 'oneindig' kan worden gedefinieerd. Zo drukte hij het uit: "We zullen God loven en danken voor het grote geschenk van zijn liefde. Deze liefde is de basis van jullie hoop en moed om te leven. God heeft ons door Jezus Christus op onovertroffen wijze laten zien hoe hij ieder mens liefheeft en hem daardoor een oneindige waardigheid schenkt'. Tijdens de bijeenkomst met gehandicapten in de kathedraal van Osnabrück[[5292]]
De uitdrukking is ontleend aan een toespraak van Johannes Paulus II, die deze speciaal gebruikte bij een heel bijzondere gelegenheid: een ontmoeting in Osnabrück met gehandicapten. Voor hen wilde hij laten zien dat de waardigheid van alle mensen verder gaat dan uiterlijkheden of kenmerken van het concrete leven van mensen. Maar bij die gelegenheid legde hij zelf uit in welke zin onze waardigheid als 'oneindig' kan worden gedefinieerd. Zo drukte hij het uit: "We zullen God loven en danken voor het grote geschenk van zijn liefde. Deze liefde is de basis van jullie hoop en moed om te leven. God heeft ons door Jezus Christus op onovertroffen wijze laten zien hoe hij ieder mens liefheeft en hem daardoor een oneindige waardigheid schenkt'. Tijdens de bijeenkomst met gehandicapten in de kathedraal van Osnabrück[[5292]]
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediaGods liefde, die oneindig is, verleent ieder mens een oneindige waardigheid, en deze liefde voor de mens werd geopenbaard in Christus, die mens werd en onze verlosser werd. Gods oneindige liefde verleent geen oneindige waarde aan stenen of insecten, maar aan de mens, die in staat is tot kennis en liefde.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediaHet verbazingwekkende feit is dat de Oneindige de menselijke natuur aannam en deze in Christus verloste en op deze manier de mens de mogelijkheid bood om boven de natuur verheven te worden en vriendschap met Hem aan te gaan. In deze zin wordt de mens beschreven als een 'capax Dei': een wezen dat in staat is om te weten en lief te hebben, in staat om tegelijkertijd verheven te worden tot een situatie die niet in verhouding staat tot zijn natuurlijke capaciteiten. Thomas van Aquino zei dat deze gave van heiligmakende genade alleen door God kan worden uitgestort, omdat ze 'alle proporties van onze natuur te boven gaat'. H. Thomas van Aquino, Summa Theologiae I-II, q. 114, a. 5.[[t:ia-iiae q. 114 a. 5]]
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediaIn tegenstelling tot andere wezens op deze aarde staan we open voor oneindige verheffing, we zijn geroepen om kinderen in de Zoon te zijn. Er is een 'dispositio' in ons, maar het menselijk hart is niet alleen van nature geneigd om op deze manier verheven te worden. Hier moet aan toegevoegd worden dat deze innerlijke roeping niet tevergeefs is, omdat deze mogelijkheid werkelijk geopend werd door de menswording en verlossing van Christus. Het is in deze diep theologische zin dat de uitspraak van Johannes Paulus II begrepen moet worden, namelijk dat Gods oneindige liefde oneindige waardigheid verleent aan elk menselijk wezen.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media1.2. Absoluut onvoorwaardelijk
In de verklaring vinden we een tweede uitleg van deze kwaliteit - 'oneindig' - die ieder mens heeft. Er staat dat "een oneindige waardigheid, onvervreemdbaar verankerd in zijn wezen, elke mens toebehoort, buiten alle omstandigheden en in welke staat of situatie hij zich ook bevindt". Dignitas Infinita, 1[[9223|1]]
In de verklaring vinden we een tweede uitleg van deze kwaliteit - 'oneindig' - die ieder mens heeft. Er staat dat "een oneindige waardigheid, onvervreemdbaar verankerd in zijn wezen, elke mens toebehoort, buiten alle omstandigheden en in welke staat of situatie hij zich ook bevindt". Dignitas Infinita, 1[[9223|1]]
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediaDat wil zeggen dat we oneindig zouden kunnen zoeken en toch nooit iets zouden kunnen vinden dat deze waardigheid zou kunnen beperken, conditioneren of ontkennen. Oneindig' betekent 'absoluut onvoorwaardelijk': er is geen situatie waarin het niet kan voorkomen, het is absoluut onvervreemdbaar, er is geen denkbare reden die het zou kunnen ontkennen en het heeft geen einde in de tijd. Kortom, het is volledig onvoorwaardelijk. Dit alles wordt uitgedrukt in de uitdrukking "boven alle omstandigheden", die door het hele document heen loopt en de specifieke bijdrage vormt van het denken van paus Franciscus over deze kwestie.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediaDeze uitdrukking was al aanwezig in vele paragrafen van de encycliek Fratelli tutti[7800]. Bijvoorbeeld: "Mensen bezitten in elk historisch tijdperk dezelfde onschendbare waardigheid en niemand kan zich door de omstandigheden gemachtigd voelen om deze overtuiging te ontkennen of er niet naar te handelen." Fratelli tutti, 213[[7800|213]]
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediaDit is een nieuwe manier om te zeggen dat het een universele waarde is, die door iedereen, overal en in elke situatie geaccepteerd moet worden. Het is waar dat de Openbaring ons in staat heeft gesteld tot deze overtuiging te komen, maar het is ook een overtuiging waar de menselijke rede toe kan komen door reflectie en dialoog, want "als de waardigheid van anderen in elke situatie gerespecteerd moet worden, dan is dat omdat we die waardigheid niet uitvinden of aannemen, maar omdat er inderdaad een hogere waarde in hen bestaat dan materiële dingen en omstandigheden, die eist dat ze op een andere manier behandeld worden. Dat ieder mens een onvervreemdbare waardigheid bezit, is een waarheid die overeenkomt met de menselijke natuur voorbij elke culturele verandering." Fratelli tutti, 213[[7800|213]] De Verklaring van de Verenigde Naties uit 1948 spreekt inderdaad van "de inherente waardigheid van alle leden van de menselijke familie en hun rechten, gelijk en onvervreemdbaar." Preambel[[1491]]
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediaDit feit van onvoorwaardelijkheid maakt het katholieke denken uiterst gevoelig voor de menselijke waardigheid die altijd gerespecteerd moet worden, "onder alle omstandigheden". Het is een andere manier om uit te drukken dat het een waarheid is die noch voorwaardelijk noch veranderlijk is, zodat bijvoorbeeld een onschuldig leven nooit kan worden geëlimineerd en er geen excuus of reden kan worden gevonden om dit te rechtvaardigen. Maar niet alleen onschuldig leven, elk menselijk leven vanaf de conceptie tot de natuurlijke dood, altijd. Denk na, hoeveel je waard bent, bewonder hoeveel je waard bent, en erken de oneindige liefde achter deze waarde.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media2. Het belang van het begrip persoon en ontologische waardigheid
We hebben het altijd over de waardigheid van de 'persoon'. Paus Franciscus spreekt bijvoorbeeld "over het primaat van de menselijke persoon en de verdediging van zijn waardigheid boven alle omstandigheden." Laudate Deum, 39[[8999|39]] Wat wordt bedoeld met de persoon, aan wie deze oneindige waardigheid wordt erkend? De uitleg is voldoende uitgewerkt in punt 9[9223|9] van het document:
We hebben het altijd over de waardigheid van de 'persoon'. Paus Franciscus spreekt bijvoorbeeld "over het primaat van de menselijke persoon en de verdediging van zijn waardigheid boven alle omstandigheden." Laudate Deum, 39[[8999|39]] Wat wordt bedoeld met de persoon, aan wie deze oneindige waardigheid wordt erkend? De uitleg is voldoende uitgewerkt in punt 9[9223|9] van het document:
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media"Het is de moeite waard om er hier ten slotte aan te herinneren dat de klassieke definitie van de persoon als "individuele substantie van rationele aard" de basis van zijn waardigheid expliciet maakt. Inderdaad, als "individuele substantie" geniet de persoon ontologische waardigheid (d.w.z. op het metafysische niveau van het zijn zelf): het is een subject dat, nadat het van God bestaan heeft ontvangen, "subsisteert", d.w.z. autonoom bestaat. Het woord 'rationeel' omvat eigenlijk alle vermogens van een menselijk wezen: zowel die van weten en begrijpen als die van willen, liefhebben, kiezen, verlangen. De term 'rationeel' omvat dan ook alle lichamelijke vermogens die nauw verwant zijn aan de bovengenoemde. De uitdrukking 'natuur' duidt op de voorwaarden die eigen zijn aan de mens en die de verschillende handelingen en ervaringen mogelijk maken: natuur is het 'principe van actie'. De mens schept zijn natuur niet; hij bezit deze als een ontvangen geschenk en kan zijn capaciteiten cultiveren, ontwikkelen en verrijken. Door gebruik te maken van zijn vrijheid om de rijkdom van zijn eigen natuur te cultiveren, bouwt de mens zichzelf in de loop van de tijd op. Zelfs als hij of zij door verschillende beperkingen of omstandigheden niet in staat is om deze capaciteiten te benutten, blijft de persoon altijd bestaan als een 'individuele substantie' met al zijn of haar onvervreemdbare waardigheid. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij een ongeboren kind, bij een bewusteloos persoon, bij een bejaarde die pijn lijdt". Dignitas Infinita, 9[[9223|9]]
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediaThomas van Aquino verwoordde het bondig toen hij stelde dat 'de persoon datgene betekent wat het edelste is in het hele universum, dat wil zeggen het subsistente wezen van een rationele aard'. „persona significat id, quod est perfectissimum in tota natura, scilicet subsistens in rationali natura“.[[t:Ia q. 29 a. 3 co.]] In deze zin kunnen we zeggen dat het begrip 'persoon', dat van toepassing is op de mens als op engelen of op de Personen van de Allerheiligste Drie-eenheid, een constituerend bestanddeel heeft van de mens, namelijk de persoon van de Allerheiligste Drie-eenheid. De Drie-eenheid heeft een formeel bestanddeel dat alle personen gemeen hebben: 'subsistentie'. In het geval van een...In het geval van een goddelijke persoon hebben we te maken met een “subsistente relatie”. In het geval van de menselijke persoon hebben we te maken met het bestaan van een rationeel wezen en daarom “in relatie”, dat alleen volledig gerealiseerd wordt wanneer zijn relaties getransfigureerd worden door de Trinitaire liefde. Dit rationele wezen subsisteert, en subsisteert zelfs als het niet kan denken, zelfs als het niet kan spreken, zelfs als het onbewust is of niet kan communiceren en relateren. Er is een ontologische realiteit die de wortel is van zijn onvervreemdbare waardigheid, boven alle omstandigheden.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediaDaarom stopt het document om te laten zien dat wanneer we spreken over waardigheid, we precies verwijzen naar die ontologische waardigheid die altijd bestaat, terwijl in het gewone taalgebruik de uitdrukking 'waardigheid' meestal andere gebruiken heeft die niet van hetzelfde niveau zijn en verwarring kunnen zaaien: "Dit alles brengt ons ertoe de mogelijkheid te erkennen van een viervoudig onderscheid van het begrip waardigheid: ontologische waardigheid, morele waardigheid, sociale waardigheid en tenslotte existentiële waardigheid". Dignitas Infinita, 7[[9223|7]]
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediaLeven zonder waardigheid
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediaHoewel elk mens nooit zijn ontologische waardigheid verliest, die in elke situatie bestaat, kan hij toch een leven leiden dat in morele zin onwaardig is: 'hij gedraagt zich op een manier die zijn natuur "onwaardig" is". Dignitas Infinita, 7[[9223|7]] Er wordt ook vaak gezegd dat iemand onwaardig leeft in sociale zin: "we verwijzen naar de omstandigheden waaronder iemand leeft. In extreme armoede bijvoorbeeld, wanneer niet in de minimale voorwaarden wordt voorzien waaronder een persoon kan leven volgens zijn ontologische waardigheid" (DI 8). Tot slot, ook in existentiële zin, is het gebruikelijk om te zeggen dat iemand geen waardig leven leidt, verwijzend "bijvoorbeeld naar het geval van een persoon die, terwijl hij ogenschijnlijk niets essentieels mist om te leven, het om verschillende redenen moeilijk vindt om met vrede, vreugde en hoop te leven. In andere situaties is het de aanwezigheid van ernstige ziekten, gewelddadige familiale contexten, bepaalde pathologische verslavingen en andere ongemakken die ertoe leiden dat iemand zijn levenstoestand als 'onwaardig' ervaart tegenover de perceptie van die ontologische waardigheid die nooit verduisterd kan worden". Dignitas Infinita, 8[[9223|8]]
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media3. Praktische gevolgen
Met het verwerpen van de doodstraf wilde paus Franciscus de reikwijdte laten zien van onze overtuigingen over de onvervreemdbare waardigheid van de menselijke persoon: "De ferme verwerping van de doodstraf laat zien hoezeer het mogelijk is om de onvervreemdbare waardigheid van ieder mens te erkennen en te erkennen dat hij of zij een plaats heeft in deze wereld. Want als ik het de ergste misdadigers niet ontzeg, zal ik het niemand ontzeggen, ik zal iedereen de kans geven om deze planeet met mij te delen, ondanks wat ons kan scheiden." Fratelli tutti, 269[[7800|269]]
Met het verwerpen van de doodstraf wilde paus Franciscus de reikwijdte laten zien van onze overtuigingen over de onvervreemdbare waardigheid van de menselijke persoon: "De ferme verwerping van de doodstraf laat zien hoezeer het mogelijk is om de onvervreemdbare waardigheid van ieder mens te erkennen en te erkennen dat hij of zij een plaats heeft in deze wereld. Want als ik het de ergste misdadigers niet ontzeg, zal ik het niemand ontzeggen, ik zal iedereen de kans geven om deze planeet met mij te delen, ondanks wat ons kan scheiden." Fratelli tutti, 269[[7800|269]]
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediaPaulus VI had het volgende te zeggen: "Geen antropologie evenaart die van de Kerk over de menselijke persoon, zelfs wanneer deze individueel wordt beschouwd, wat betreft zijn originaliteit, zijn waardigheid, de ongrijpbaarheid en de rijkdom van zijn fundamentele rechten..." Il vero umanesimo suscita insuperabile fraternità[[9257]] En Benedictus XVI heeft bevestigd dat de waardigheid van de persoon "een fundamenteel beginsel is dat het geloof in de Verrezen Jezus Christus altijd heeft verdedigd, vooral wanneer het wordt veronachtzaamd met betrekking tot de eenvoudigste en meest weerloze subjecten" Het menselijk leven, subject van onvervreemdbare rechten, 3[[3468|3]].
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediaDeze overtuiging van de universele menselijke waardigheid, zoals paus Franciscus heeft benadrukt, is op zijn beurt het stevige en stabiele fundament van een authentieke universele broederschap waarin sociale rechten worden erkend: "Door de waardigheid van elke menselijke persoon te erkennen, kunnen we onder allen een wereldwijd streven naar broederschap doen herleven." Fratelli tutti, 8[[7800|8]] Daarom omvat de verklaring Dignitas Infinita[9223] thema's als: armen, migranten, andersvaliden, vrouwen die lijden onder geweld of mensenhandel. Laten we niet vergeten, zoals Johannes Paulus II leerde, dat de Kerk "wanneer zij zich inzet voor de verdediging of bevordering van de waardigheid van de mens, dit doet in overeenstemming met haar zending, die, hoewel religieus en niet sociaal of politiek, niet anders kan dan de mens in zijn integrale wezen beschouwen". III.1-2: Insegnamenti II/1 (1979), 202-203.[[1508]]
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediaDoordatDignitas infinita zowel het verzet tegen abortus en euthanasie als de verdediging van sociale rechten omvat, kan men de algemene harmonie voor een dieper begrip van de katholieke visie beter waarnemen. Maar juist daarom omvat het ook een reflectie op de waardigheid van het menselijk lichaam met al zijn consequenties.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media4. Het lichaam
We hebben het niet over het lichaam op zich, maar over het lichaam van een persoon, en niet over dat van een lijk, maar over het lichaam dat bij de persoon hoort, hem of haar uitdrukt, hem of haar in staat stelt in relatie te treden. Het 'lichaam' in de Bijbel omvat in feite de materie van dit lichaam, maar het is meer dan die materie, omdat het getransfigureerd is tot een middel van expressie, van communicatie, van ontmoeting, van relatie. Lichamelijkheid is onze manier om Trinitaire relaties in deze wereld te weerspiegelen. Aan de andere kant is er zonder lichaam strikt genomen geen menselijk persoon. In de Summa Theologiae[835] wordt betoogd dat voor de menselijke geest het gescheiden zijn van het lichaam "buiten zijn natuur ligt". Summa Theologiae, Prima Pars q. 89 a. 2[[t:Ia q. 89 a. 2]] En Dignitas Infinita[9223] herinnert ons eraan, de Catechismus[1] citerend, dat "het lichaam van de mens deel heeft aan de waardigheid van het "beeld van God"." Catechismus van de Katholieke Kerk, 364[[1|364]]
We hebben het niet over het lichaam op zich, maar over het lichaam van een persoon, en niet over dat van een lijk, maar over het lichaam dat bij de persoon hoort, hem of haar uitdrukt, hem of haar in staat stelt in relatie te treden. Het 'lichaam' in de Bijbel omvat in feite de materie van dit lichaam, maar het is meer dan die materie, omdat het getransfigureerd is tot een middel van expressie, van communicatie, van ontmoeting, van relatie. Lichamelijkheid is onze manier om Trinitaire relaties in deze wereld te weerspiegelen. Aan de andere kant is er zonder lichaam strikt genomen geen menselijk persoon. In de Summa Theologiae[835] wordt betoogd dat voor de menselijke geest het gescheiden zijn van het lichaam "buiten zijn natuur ligt". Summa Theologiae, Prima Pars q. 89 a. 2[[t:Ia q. 89 a. 2]] En Dignitas Infinita[9223] herinnert ons eraan, de Catechismus[1] citerend, dat "het lichaam van de mens deel heeft aan de waardigheid van het "beeld van God"." Catechismus van de Katholieke Kerk, 364[[1|364]]
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediaHet document nodigt ons uit om de gevolgen van dit geloof te erkennen wanneer het genderideologie en geslachtsverandering afwijst. Paus Franciscus leert dat "de schepping ons voorafgaat en erkend moet worden als een geschenk. Tegelijkertijd zijn we geroepen om onze menselijkheid te koesteren, en dit betekent allereerst dat we haar moeten respecteren en aanvaarden zoals ze is geschapen." Amoris Laetitia, 56[[6271|56]]
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediaGeslachtsverandering is geen louter uiterlijke verandering of vergelijkbaar met normale cosmetische chirurgie of een operatie om een ziekte te genezen. Het is de claim van een verandering van identiteit, van een andere persoon willen zijn. In dit geval leidt de evaluatie van zichzelf, onder invloed van een technocratisch paradigma, ertoe dat we denken dat de menselijke vrijheid, almachtig gemaakt door technologie, een alternatieve realiteit kan creëren zoals zij dat wil.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediaWe willen niet wreed zijn en zeggen dat we geen begrip hebben voor de conditionering van mensen en het diepe lijden dat bestaat in sommige gevallen van 'dysforie' die zich zelfs vanaf de kindertijd manifesteert. Wanneer het document de uitdrukking 'normaal' gebruikt, sluit het niet uit dat er gevallen zijn die buiten de norm vallen, zoals ernstige dysforie die kan leiden tot een ondraaglijk bestaan of zelfs zelfmoord. Deze uitzonderlijke situaties moeten met grote zorgvuldigheid worden beoordeeld. Wat we zeggen is dat de ideologie die meestal gepaard gaat met veel geslachtsveranderende beslissingen de ontkenning inhoudt van de werkelijkheid die als een geschenk is gegeven, met het idee dat de lichamelijke-seksuele identiteit het object kan zijn van radicale verandering, altijd onderworpen aan iemands verlangens en aanspraken op vrijheid, op dezelfde manier als de aanspraak op almacht die achter genderideologieën schuilgaat.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediaAan het einde van deze korte reflectieve reis kunnen we met gezonde trots herhalen wat Paulus VI zei: 'Geen antropologie evenaart die van de Kerk over de menselijke persoon'. Insegnamenti VI (1968), 886.[[9257]]
Víctor Manuel Kard. Fernández
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediahttps://rkdocumenten.be/toondocument/9441-de-ontologische-waardigheid-van-de-persoon-in-dignitas-infinita-nl