Auctorem fidei - Errores Synodi Pisoriensis
x
Gebruik de knoppen om door de historische teksten te lopen:
Informatie over dit document
Auctorem fidei - Errores Synodi Pisoriensis
Tegen de Gallicaanse en Jansenistische dwalingen van de Synode van Pistoia (1786)
Paus Pius VI
28 augustus 1794
Pauselijke geschriften - Constituties
2006, Stg. InterKerk, Wassenaar
(werkvertaling uit het Latijn); alineaverdeling en -titels: redactie
(nog niet volledig)
Zie de gebruiksvoorwaarden van de documenten
(nog niet volledig)
Zie de gebruiksvoorwaarden van de documenten
2006
12 mei 2022
808
nl
Referenties naar dit document: 6
Open uitgebreid overzichtReferenties naar dit document van thema's en berichten
Open uitgebreid overzichtExtra opties voor dit document
Kopieer document-URL naar klembord Reageer op dit document Deel op social mediaInhoudsopgave
Uitklappen
- === Voorwoord
(...) Nadat deze synode van Pistoia uit de schuilhoeken is uitgebroken, waarin zij zich sinds enige tijd heeft verborgen, is er niemand geweest die - vroom en wijze denkend over de verheven religie - niet direct gemerkt heeft dat dit het plan was van de grondleggers (van deze synode) om het zaad van verkeerde doctrine, die zij van te voren door veelvoudige geschriften hebben rondgestrooid, tot één verzamelwerk samen te vatten, om reeds lang verworpen dwaalleren weer in het leven te roepen en de apostolische decreten, waarin zij verworpen werden, hun geloofwaardigheid en autoriteit te ontzeggen.
{Ons moeite gegeven om het opkomende kwaad te onderdrukken}, (...) hebben wij de door bisschop Scipone de Ricci uitgegeven synodeakten allereerst voorgelegd aan 4 bisschoppen en anderen uit de wereldclerus erbij betrokken theologen om deze te onderzoeken (examinandam) Dan hebben wij een groep van meerdere kardinalen en andere bisschoppen van de heilige Roomse Kerk opdracht gegeven het geheel der akten zorgvuldig te onderzoeken, de tegensprekende delen te verzamelen en over deze te discussiëren. De - in onze tegenwoordigheid mondelinge en schriftelijk afgegeven stellingen - hebben wij in ontvangst genomen; zij waren de mening toegedaan, men zou de gehele synode moeten verwerpen als ook de meeste van de door hun verzamelde (tegensprekende) delen door min of meer scherpe veroordelingen (aceribus censuris) moeten berispen, en wel deels op zich, alsook in terugblik op de samenhang van de delen. Na aanhoren en het afwegen van hun opmerkingen waren ook wij bezorgd, enkele uit de gehele synode uitgekozen voorname hoofdstukken van de verkeerde leer, die direct of indirect zich laten terugleiden op de hoofdzakelijk zich door de synode verspreidde verwerpelijke delen, met elkaar in een bepaalde ordening te brengen en ieder van hen onder een bijzondere censuur te laten vallen.
{Om de achterbakse beschuldiging af te zweren} (...) dat de woorden die op enkele plaatsen hard aankomen, op andere plaatsen nader verklaard zouden zijn of zelfs verbeterd zouden zijn geworden (...) werd geen andere en betere weg ingeslagen, dan door uiteenzetting (exponendis) van de delen, die onder schuilplaats van dubbelzinnigheid een gevaarlijke en verdachte meerduidigheid van inhoud zouden onthullen, de verkeerde duiding duidelijk te maken, welke een dwaalleer ten grondslag ligt die de katholieke opvatting verwerpt.
{Ons moeite gegeven om het opkomende kwaad te onderdrukken}, (...) hebben wij de door bisschop Scipone de Ricci uitgegeven synodeakten allereerst voorgelegd aan 4 bisschoppen en anderen uit de wereldclerus erbij betrokken theologen om deze te onderzoeken (examinandam) Dan hebben wij een groep van meerdere kardinalen en andere bisschoppen van de heilige Roomse Kerk opdracht gegeven het geheel der akten zorgvuldig te onderzoeken, de tegensprekende delen te verzamelen en over deze te discussiëren. De - in onze tegenwoordigheid mondelinge en schriftelijk afgegeven stellingen - hebben wij in ontvangst genomen; zij waren de mening toegedaan, men zou de gehele synode moeten verwerpen als ook de meeste van de door hun verzamelde (tegensprekende) delen door min of meer scherpe veroordelingen (aceribus censuris) moeten berispen, en wel deels op zich, alsook in terugblik op de samenhang van de delen. Na aanhoren en het afwegen van hun opmerkingen waren ook wij bezorgd, enkele uit de gehele synode uitgekozen voorname hoofdstukken van de verkeerde leer, die direct of indirect zich laten terugleiden op de hoofdzakelijk zich door de synode verspreidde verwerpelijke delen, met elkaar in een bepaalde ordening te brengen en ieder van hen onder een bijzondere censuur te laten vallen.
{Om de achterbakse beschuldiging af te zweren} (...) dat de woorden die op enkele plaatsen hard aankomen, op andere plaatsen nader verklaard zouden zijn of zelfs verbeterd zouden zijn geworden (...) werd geen andere en betere weg ingeslagen, dan door uiteenzetting (exponendis) van de delen, die onder schuilplaats van dubbelzinnigheid een gevaarlijke en verdachte meerduidigheid van inhoud zouden onthullen, de verkeerde duiding duidelijk te maken, welke een dwaalleer ten grondslag ligt die de katholieke opvatting verwerpt.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Dwalingen tegen over de inrichting en autoriteit van de Kerk (1-15)
- De verdonkeremaning van waarheden in de Kerk
1
De stelling die beweert:
In de laatste honderd jaren werd een algemene verduistering van de waarheden van grote betekenis verspreid, welke betrekking heeft op de religie en op de grondslagen van het geloof en de moraalleer van Jezus Christus Synode van Pistoia, Decreet.. Synode van Pistoia, Decreet over de genade, over de presdestinatie en over de bronnen van de moraal (uit de 3de zitting) § 1is ketters.
Referenties naar alinea 1: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Over de macht die toegeschreven wordt aan de gemeenschap van de Kerk, om door haar mee te delen aan de Herders.
2
9
9
De stelling, die vastlegt:
"De Kerk werd door God de volmacht gegeven, opdat zij meegedeeld wordt aan de Herders, die haar dienaren voor het zielenheil zijn", Synode van Pistoia,.. Synode van Pistoia, Bijeenroepingsbrief. - De stellingen 2 en 3 gaan terug op het in het werk van Edmund Richer De ecclesiastica et politica potestate libellus (Parijs 1611, en latere herdrukken) uitgewerkte leer, welke onderbouwing afkomstig is van het gallicanisme van Febronius. Het werk werd meerdere keren veroordeeld: eerst in 1612 door de Synode van Sens onder Kardinaal Perron, dan door de Synode van Aix in 1612; door het Heilig Officie op 10 mei 1613; door de Congregatie voor de Index op 2 december 1622 en opnieuw op 4 maart 1709is ketters.
moet zo verstaan worden dat de volmacht van het kerkelijk ambt en van het leiding gegeven aan de gemeenschap van gelovigen op de Herders wordt overgedragen.
Referenties naar alinea 2: 1
Pascendi Dominici Gregis ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Over het ambtelijk Hoofd, wat aan de Romeinse bisschop wordt toegeschreven.
3
De volgende stelling, die vaststelt:
"De Romeinse bisschop is het ambtelijk Hoofd" Synode van Pistoia, Decreet.. Synode van Pistoia, Decreet over het geloof en over de Kerk (uit de 3e zitting) § 8is ketters.
Als het zo uitgelegd wordt dat de Romeinse bisschop niet van Christus in de persoon van de zalige Petrus, maar door de Kerk de volmacht van zijn ambt ontvangt, als het ware (velut) op grond waarvan (qua) hij als opvolger van Petrus, de ware plaatsbekleder van Christus en Hoofd van de gehele Kerk in de gehele Kerk invloed heeft (pollet)
Referenties naar alinea 3: 1
Pascendi Dominici Gregis ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Over de volmacht van de Kerk, een uiterlijke verordening op te stellen en met strafdreigingen in werking te stellen.
4
De stelling Synode van Pistoia, Decreet.. Synode van Pistoia, Decreet over het geloof en over de Kerk(uit de 3e zitting) § 13-14 die beweert:
"Het is een misbruik van de autoriteit van de Kerk deze over de grenzen van leer en moraal over te dragen, haar op uiterlijke zaken uit te breiden en met geweld af te dwingen, wat van de overtuiging en gezindheid van hart afhangt",en vervolgens:
"Noch veel minder staat het haar toe met geweld een uiterlijke onderwerping per decreet te eisen."is ketters.
In zoverre met onduidelijke woorden: "op uiterlijke zaken uit te breiden" als misbruik van de haar door God gegeven autoriteit wordt gebrandmerkt, van welke de apostelen zich zelf ook bedienden, als zij een uiterlijke verordening opstelden en deze onder dreiging van straf geboden.
Referenties naar alinea 4: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
5
In het deel waarin hij zegt:
de Kerk heeft niet de autoriteit de onderwerping aan haar decreten anders af te dwingen als door middelen die afhangen door overtuiging.Brengt hij een leerstuk in dat bij andere gelegenheden als ketters is veroordeeld.
Inzoverre hij meent: de Kerk "heeft niet de van God gegeven volmacht, niet alleen door adviezen en aanbevelingen leiding te geven, maar zelfs ook door wetten te bevelen, en diegene die afgedwaald zijn en halsstarrig door uiterlijke rechtspleging en heilzame straffen te tuchtigen en te dwingen" Synode van Pistoia, Decreet.. Synode van Pistoia, Decreet over het geloof en over de Kerk (uit de 3e zitting) § 13-14 vgl: Aanhaling van de woorden van deze Paus [[[1915|1]]]
Referenties naar alinea 5: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Aan bisschoppen ten onrecht toegedichte rechten
6
De leer van de Synode, welke verkondigd:
”wij zijn ervan overtuigd dat de bisschop van Christus alle noodzakelijke rechten heeft ontvangen om goed leiding te geven aan zijn bisdom”. Synode van Pistoia, Decreet.. Synode van Pistoia, Decreet over de Wijding (uit de 5e zitting) § 25is schismatiek en tenminste onjuist.
Zo, alsof voor een goede leiding van welk bisdom dan ook, aanwijzingen van boven nodigt zouden zijn, betreffende geloof en zeden of die welke betrokken zijn op de algemene orde, waartoe pausen en algemene Concilies voor de gehele Kerk gerechtigd zijn,
Referenties naar alinea 6: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
7
Evenzo:
In hun aansporing aan de bisschop, ”zich met ijver in te zetten voor een meer volkomen toestand van de kerkelijke discipline”; en dit "tegen alle tegengestelde gewoonheden in, vrijstellingen (exemptiones) en voorbehouden (reservationes), die in strijd zijn met een goede orde van het bisdom en de grotere roem van God en een betere stichting der gelovigen" Synode van Pistoia, Decreet.. Synode van Pistoia, Decreet over de Wijding (uit de 5e zitting) § 25;leiden zij tot een schisma en ondergraving van de hiërarchische leiding en zijn zij onjuist.
Derhalve omdat zij veronderstellen, dat aan de bisschop het recht toekomt, naar zijn eigen oordeel en goeddunken, tegen de gewoonheden, vrijstellingen en voorbehouden in, hetzij die in de gehele Kerk, hetzij die in iedere afzonderlijke provincie, hun plaats hebben, zonder toestemming en inschakeling van de hogere hiërarchische macht, door welke zij ingevoerd, of toegestaan zijn en wettelijke macht bezitten, aanwijzingen en besluiten te treffen,....
Referenties naar alinea 7: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
8
Evenzo,
omdat zij zeggen dat zij ook overtuigd zijn van: "het feit dat het ontvangen recht van Christus voor de leiding van de Kerk van bisschoppen niet veranderd noch ingeperkt kan worden en zou de uitoefening van deze rechten door één of andere reden onderbroken zijn, zo kan en moet de bisschop altijd tot zijn oorspronkelijk recht kunnen terugkeren, zo vaak dit het grotere goed (bonum) van de Kerk dit vordert". Synode van Pistoia, Decreet.. Synode van Pistoia, Decreet over de Wijding (uit de 5e zitting) § 25 In zoverre het voorkomt, dat de uitoefening van het bisschoppelijk recht door geen hogere macht belemmerd of beperkt kan worden, wanneer dan ook de bisschop naar zijn eigen oordeel tot de overtuiging gekomen is dat dit voor het grotere welzijn van zijn kerk minder heilzaam is,leiden zij tot een schisma en ondergraving van de hiërarchische leiding en zijn zij onjuist.
Referenties naar alinea 8: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Het onjuist toegeschreven recht aan priesters van lagere order in zake decreten van geloof en ordening
9
De leer
die vastlegt: "dat de hervorming van misbruik met betrekking tot de kerkelijke orde moet op diocesane synoden op gelijke wijze van bisschoppen en priesters afhankelijk zijn (pendere) en gehandhaafd worden (stabiliri) en zonder beslissingsvrijheid zal er geen onderwerping verschuldigd zijn aan ingevingen (suggestionibus) en bevelen (lussionibus) van bisschoppen", Synode van Pistoia,.. Synode van Pistoia, Bijeenroepingsschrijven de zin komt grotendeels overeen met de leer van Richers [[al:2]]is bedrog (falsa), lichtvaardig (temeraria) en kwetst het bisschoppelijke gezag, ondergraaft de hiërarchische leiding en begunstigd de ketterij van Arius Arius van Sebaste (Armenië).. Arius van Sebaste (Armenië) leerde in het midden van de 4e eeuw de volkomen gelijkheid van de volmacht van de Bisschop en de priester welke door Calvijn hernieuwd werd XIII, 1 [[2021]].
Referenties naar alinea 9: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
10
Evenzo is de Leer,
waarin pastoors en andere priesters, verzameld in een synode, tezamen (una) met de bisschop, als rechters van het geloof worden behandeld (pronuntiantur) en gelijktijdig (simul) vertrouwd gemaakt wordt(innuitur), dat aan hen - uit eigen en immers door de Wijding ontvangen recht - het oordeel in zake des geloofs toekomt (competere) Synode van Pistoia,.. Synode van Pistoia, Bijeenroepingsschrijven; Brief aan de diocesane vicarissen; Toespraak tot de Synode (uit de 1e Zitting); Akten van de 3e Zittingbedrog, lichtvaardig en ondergraaft zij de hiërarchische leiding, ondermijnt zij de vastheid van de dogmatische bepalingen en beslissingen van de Kerk en is zij tenminste onjuist.
Referenties naar alinea 10: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
11
De opvatting die verklaart,
door een oude instelling van de voorvaderen, die tot op de tijd van de Apostelen teruggaat en in de betere eeuwen van de Kerk bewaard werd, is ontvangen geworden, "dat decreten en definities en beslissingen (sententiae) zelfs van belangrijkere strekking (maiorum sedium) niet geaccepteerd werden, tenzij zij erkend werden en goedgekeurd door een diocesane synode" Synode van Pistoia, Toespraak.. Synode van Pistoia, Toespraak tot de Synode, § 8,is bedrog, lichtvaardig en ontkent wegens haar algemeenheid, de verschuldigde gehoorzaamheid aan de apostolische constituties als ook gehoorzaamheid aan de uitgaande beslissingen van de rechtmatige hogere macht (hierarchia superiore legitima potestate), wat het schisma en de ketterij begunstigt.
Referenties naar alinea 11: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Laster tegen enige beslissingen in zaken des geloof die sinds enkele honderden jaren uitgevaardigd zijn.
12
De beweringen van de synode, samenvattend
betrekking hebbend op zaken des geloof, die sinds enkele honderden jaren uitgevaardigd zijn, welke zij(de synode) beschouwt als decreten (decreta) van e e n particuliere kerk (deelkerk) of door enkele herders uitgevaardigd, decreten, door te weinig autoriteit ondersteund, geboren tot verdelging van de puurheid van het geloof en tot het opwekken van beroeringen, aanzettend tot geweld, waardoor er tot nu toe nog steeds frisse wonden worden geslagen Synode van Pistoia, Decreet.. Synode van Pistoia, Decreet over het geloof, § 12,zijn bedrog, bedrieglijk, lichtvaardig en aanstoot gevend t.o.v. de Romeinse bisschoppen en doen de Kerk geen recht, weigeren aan de apostolische constituties de verschuldigde gehoorzaamheid, zijn schismatiek en verwerpelijk en tenminste onjuist.
Referenties naar alinea 12: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- De zogenoemde “vrede van Clemens IX”
13
De in de acten van de synode weergegeven zin,
die aanduidt: Clemens IX heeft de Kerk door erkenning van het onderscheid tussen recht (juris) en daad (facti) bij het door Alexander VII ondertekende voorgeschreven formulier, de vrede terug gegeven Synode van Pistoia, Toespraak.. Synode van Pistoia, Toespraak tot de synode, § 2is bedrog, lichtvaardig, en t.o.v. Clemens IX niet rechtvaardig.
Referenties naar alinea 13: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
14
In zoverre zij (deze acten) dit onderscheid bijvalt, en begunstigers van haar met lof overladen en haar tegenstanders heftig berispen
is zij lichtvaardig, verderfelijk, tegenover Pausen onrechtvaardig en begunstigt zij schisma en ketterij.
is zij lichtvaardig, verderfelijk, tegenover Pausen onrechtvaardig en begunstigt zij schisma en ketterij.
Referenties naar alinea 14: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Dwalingen tegen de natuurlijke en bovennatuurlijke zijnsvoorwaarden van de mens (16-26)
- Over de samenvoeging van het lichaam der Kerk
15
De leer welke poneert:
de Kerk "moet beschouwd worden als e e n mystiek lichaam, welke bestaat uit Christus het Hoofd en de gelovigen die zijn ledematen zijn, door een onuitsprekelijke (ineffabilem) eenheid, waaruit volgt dat wij op wonderbare wijze met Hem een enige Priester en een enig offer zijn en een enig volkomen aanbidder van de Vader in Geest en waarheid worden" Synode van Pistoia, Pastorale.. Synode van Pistoia, Pastorale instructie over de noodzaak en over de wijze waarop religie bestudeerd moet worden (01.05.1782), in de Bijlage nr. 28,
als zij (de leer) in die zin verstaan, dat tot het lichaam van de Kerk alleen de gelovigen zouden behoren (non pertineant nisi), die volkomen aanbidders in Geest en waarheid zijn.is ketters.
Referenties naar alinea 15: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Over de staat der onschuld
16
De leer van de synode over de staat van de gelukkige onschuld, als Adam voor de zondeval,
nl. dat hij niet alleen de ongeschondenheid (intergratem), maar ook de innerlijke gerechtigheid (iustitiam interiorem) met de prikkel (impulsu) tot God door de goddelijk liefde en de oorspronkelijke heiligheid omvat , die na de val (van Adam) op één of ander wijze (aliqua ratione) hersteld werd, Inzoverre zij - algemeen aangenomen - wijst op dat deze staat een gevolg van de schepping is, verschuldigd is aan het natuurlijke vereiste (naturali exigentia) en de natuurlijke menselijke bestaanswijze (conditione humanae naturae), geen vrije genadeschenking van God zou zijn Synode van Pistoia, Decreet.. Synode van Pistoia, Decreet over de genade § 4 en § 7; Decreet over de Sacramenten in het algemeen (uit de 4e Zitting); Decreet over de boetedoening (uit de 5e Zitting) § 4,is vals, werd bij andere gelegenheid bij Bajus DH 1901- 1980 [[6072]] en Quisnel DH 2434- 2437 [[3829|(34-37)]] veroordeeld, zij is onjuist en begunstigt de pelagiaanse ketterij.
Referenties naar alinea 16: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Over de onsterfelijkheid beschouwt onder het zicht van de natuurlijk menselijke bestaanswijze
17
In de volgende woorden uitgesproken zin:
”geleerd door de apostel, beschouwen wij de dood niet als een natuurlijke menselijke bestaanswijze, maar in werkelijkheid als een gerechte straf voor de oerzonde” Synode van Pistoia, Decreet.. Synode van Pistoia, Decreet over de Doop (uit de 4e Zitting) § 2,
inzover hij - zich op listige wijze beroepend op de naam van de apostel - insinueert dat de dood, welke in de tegenwoordige toestand als gerechte straf voor de zonde door rechtmatige onttrekking van de onsterfelijkheid is opgelegd, niet de natuurlijk menselijke bestaanswijze is geweest, alsof de onsterfelijkheid geen vrij genadegeschenk zou zijn geweest, maar een natuurlijke bestaanswijze,is bedrog, lichtvaardig en t.o.v de Apostel onrechtvaardig en bij andere gelegenheid al veroordeeld. DH 1978 [[6072|(78)]]
Referenties naar alinea 17: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Over de bestaanswijze van mensen t.o.v de natuur
18
De leer van de synode die verkondigt:
“na de val van Adam heeft God aangekondigd de belofte van een toekomstige bevrijder en heeft Hij gewild dat het mensengeslacht getroost werd door de hoop op heil, dat Jezus Christus zal komen brengen (alllaturus erat)”.
Anderzijds: “God heeft gewild dat het mensengeslacht verschillende stadia door moest gaan, voordat de volheid van de tijd kwam; en wel op de eerste plaats dat de mens overgelaten aan zijn eigen lichtbronnen zou leren (disceret) om zijn blind verstand te wantrouwen en uit zijn eigen dwalingen zich te bewegen naar het verlangen naar de hulp van een hoger licht” Synode van Pistoia, Decreet.. Synode van Pistoia, Decreet over de genade, over de presdestinatie en over de bronnen van de moraal (uit de 3de zitting) § 10Deze leer is - zoals zij geponeerd is - bedrieglijk en als zij verstaan wordt als verlangen naar hulp van een hoger licht met het oog op het beloofde Heil van Christus, waartoe de mens instaat geacht wordt door gebruik te maken van zijn eigen inzichten.
Referenties naar alinea 18: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
19
Op gelijke wijze is (de leer) die daarop aansluit:
dat de mens onder de wet, wanneer hij onbekwaam zou zijn haar te onderhouden, tot wetsovertreder, immers niet door schuld van de wet, welke hoogheilig is, maar door schuld van de mens, welke onder de wet zonder de genade meer en meer tot wetsovertreder wordt:,daarbij nog toegevoegd:
de wet heeft, hoewel het (de wet) het hart van de mens niet heeft genezen, toch bewerkt dat hij zijn eigen kwaad heeft herkent en door van zijn zwakte overtuigd, dat hij zou verlangen naar de genade van een middelaar. Decreet over de genade § 10 Decreet over de genade § 10Inzoverre zij in het algemeen aanduidt:
de mens is een wetsovertreder geworden door ongehoorzaamheid aan de wet, welke hij onbekwaam zou zijn te onderhouden, alsof (quasi) Hij hem iets onmogelijks zou kunnen bevelen, Hij die rechtvaardig (justus) is, of dat Hij die goed (pius) is, de mens voor iets zou veroordelen voor dat, wat de mens niet kan vermijden.is vals, schandaleus, Godloos en bij Bajus al veroordeeld. DH 1954 [[6072|(54)]]
Referenties naar alinea 19: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Over de bestaanswijze van de mens onder de wet
20
Inzoverre echter te verstaan wordt gegeven dat
de mens onder de wet, zonder genade, het verlangen naar een middelaar m.b.t. het door Christus beloofde heil, zou kunnen ontvangen (concipere), alsof "niet de genade zelf zou bewerken dat zij door ons ingeroepen zou worden" vgl: 2e Synode van Orange, Canon 3, (DH 373) [[[3319|(4)]]]is deze stelling, zo geponeerd, bedrieglijk, en verdacht en begunstigd zij de semipelagiaanse ketterij.
Referenties naar alinea 20: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- De genade die verlicht en opwekt
21
De stelling die beweert, dat
het licht van de genade, wanneer zij alleen is, niet borgstaat (praestare), behalve (nisi) dat wij onze ongelukkige toestand en de zwaarte van ons kwaad zouden kennen: de genade in dit geval, brengt voort een zelfde effect, als de wet voortbracht: Daarom is het nodig dat God in ons hart een heilige verlangen (sanctum amorem) schept en een heilige lust (delectationem) inblaast, die tegengesteld is aan de in ons heersende verlangen, dit heilig verlangen, deze heilig lust is in eigenlijke zin de genade van Jezus Christus, inblazing van de liefde, waardoor wij het gekende met heilig verlangen doen; dit is die wortel, waaruit de goede werken voortkomen; dit is de genade van het nieuwe testament, waardoor wij bevrijd zijn van de knechtschap van de zonde en tot Gods kinderen zijn aangenomen" Synode van Pistoia, Decreet.. Synode van Pistoia, Decreet over de genade 1, Inzoverre deze( stelling) bedoelt: dat de genade van Jezus Christus in eigenlijke zin alléén die is, welke in het hart de heilige liefde opwekt en die bewerkt dat wij handelen, of zelfs, dat de mens, bevrijd van de knechtschap der zonde, als Gods kinderen zijn aangenomen, en dat in eigenlijke zin de genade van Christus NIET ook die zij, waardoor het hart van de mens wordt aangeraakt door de verlichting van de Heilige Geest (Tridentium, 6e Zitting, Kap. 5) vgl: Sessio VI - Decretum de iustificatione [[[668|5]]], noch dat er werkelijke innerlijke genade van Christus wordt gegeven, tegen welke men zich kan verzetten:Is vals, bedrieglijk en leidt tot dwaling die in de tweede stelling van Jansenius is veroordeeld als ketters, en hernieuwt haar. vgl: Cum occasione [[[3695|(2)]]]
Referenties naar alinea 21: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Geloof als eerste genade
22
De stelling die verbonden is met: dat het geloof,
"waarmee een rij van genaden begint en door welke wij als het ware (velut) door de eerste stem tot het heil en tot de Kerk geroepen worden" Synode van Pistoia, Decreet.. Synode van Pistoia, Decreet over het geloof 1, is ZELF de uitmuntende deugd van het geloof, op grond waarvan de mensen gelovigen worden genoemd en het ook zijn, zo alsof deze genade niet eerder zou zijn, die zoals zij de wil vooruitgaat, alsook het geloof vooruit gaat" vgl: 16, n. 41: PL 45, 1018 [[[2214]]].Zij staat onder verdacht van ketterij en smaakt naar haar en werd bij een andere gelegenheid bij Quisnel veroordeeld vgl: Unigenitus Dei Filius [[[3829|(27)]]] en is onjuist.
Referenties naar alinea 22: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Het tweevoudige verlangen
23
De leer van de synode van het tweevoudige verlangen, van de heersende begeerte (cupititas) en van de heersende liefde (caritatis), welke uitdrukt
dat de mens zonder genade staat (esse) onder de macht der zonde en dat hij vergiftige en verderve in deze toestand door de algemene invloed van de heersende begeerte, al zijn eigen handelingen Synode van Pistoia, Decreet.. Synode van Pistoia, Decreet over de genade 8, Inzoverre zij uitdrukt dat in de mensen, zolang hij onder de knechtschap van de zonde staat oftewel in staat van zonde is, verstoken is van iedere genade, door welke hij bevrijd zou worden van de knechtschap der zonde en als Gods kind wordt aangenomen,Is vals, verderfelijk en voert tot de door het Tridentinum vgl: Sessio VI - Decretum de iustificatione [[[668|7]]] veroordeelde ketterij, die wederom bij Bajus, art. 40, veroordeeld werd. vgl: Ex omnibus afflictionibus [[[6072|(40)]]]
dat de begeerte zo zou heersen, dat door haar algemene invloed , al zijn handelingen in zich worden vergiftigd en verdorven,
of dat alle werken die voor de rechtvaardigmaking zijn gedaan, op wat voor wijze dan ook gedaan, zonden zouden zijn.
zo alsof de zondaar in al zijn handelingen de heersende begeerte zou dienen
Referenties naar alinea 23: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
24
{...}
Referenties naar alinea 24: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- De slaafse angst
25
{...}
vgl: Exsurge Domine [[[690|6]]]
vgl: Sessio VI - Decretum de iustificatione [[[668|6]]]
vgl: Sessio XIV - Doctrina de sacramento poenitentiae [[[683|12]]]
vgl: Exsurge Domine [[[690|6]]]
vgl: Sessio VI - Decretum de iustificatione [[[668|6]]]
vgl: Sessio XIV - Doctrina de sacramento poenitentiae [[[683|12]]]
Referenties naar alinea 25: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- De straf voor hen die alleen met de oerschuld zijn overleden
26
{...}
Referenties naar alinea 26: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Dwalingen over de Sacramenten (27-60)
- Artikel 1 H. Doopsel
- De sacramentele vorm met toegevoegde voorwaarde
27
{...}
Referenties naar alinea 27: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Artikel 2 H. Mis
- De deelname aan de offergaven in het H. Misoffer
28
{...}
Referenties naar alinea 28: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- De werking van de ritus van de Consecratie
29
{...}
vgl: Sessio XIII - Decretum de SS. Eucharistia [[[679|8.18]]]
vgl: Iniunctum nobis [[[775|5]]]
vgl: Sessio XIII - Decretum de SS. Eucharistia [[[679|8.18]]]
vgl: Iniunctum nobis [[[775|5]]]
Referenties naar alinea 29: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- De toepassing van de vruchten van het Misoffer
30
{...}
Sessio XXIII - Doctrina de sacramento ordinis [[695|2]]
vgl: Sessie VIII - Errores Johannis Wyclif [[[4979|19]]]
Sessio XXIII - Doctrina de sacramento ordinis [[695|2]]
vgl: Sessie VIII - Errores Johannis Wyclif [[[4979|19]]]
Referenties naar alinea 30: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Artikel 4 De juiste ordening, die bij de eredienst nageleefd moeten worden
32
{...}
Referenties naar alinea 32: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
33
{...}
Referenties naar alinea 33: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Artikel 3 H. Biecht
- De Biecht van tijdelijke zonden
39
{...}
vgl: Sessio XIV - Doctrina de sacramento poenitentiae [[[683|14]]]
vgl: Sessio XIV - Doctrina de sacramento poenitentiae [[[683|14]]]
Referenties naar alinea 39: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Aflaten
40
De stelling die beweert,
'dat de aflaat - heel precies verstaan - niets anders is dan de kwijtschelding van dat deel der boete dat door de canones voor de zondaar was vastgesteld' als zou de aflaat behalve de kwijtschelding van de canonieke straf ook niet de kwijtschelding van de tijdelijke straf die wij naar Gods gerechtigheid voor de actuele zonden verschuldigd zijn vermogen te vergeven: -is onwaar, onbezonnen, onbillijk tegenover Christus' verdiensten, reeds lang in art. 19 van Luther [690|19] veroordeeld.
Referenties naar alinea 40: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
41
Eveneens in wat er valselijk ondergeschoven wordt, nl.
'dat de scholastieken, opgeblazen door hun subtiele onderscheidingen, de slecht begrepen schat van verdiensten van Christus en de heiligen hebben ingevoerd en in plaats van het duidelijke begrip van de vrijspraak der canonieke straf een vage en foutieve notie van toepassing van verdiensten hebben gesteld'; alsof de schatten van de Kerk, waaruit de Paus aflaten verleent, niet de verdiensten van Christus en de heiligen zouden zijn:is (deze stelling) onwaar, onbezonnen, onrechtvaardig jegens de verdiensten van Christus en de heiligen, reeds lang veroordeeld in art. 17 van Luther [690|17].
Referenties naar alinea 41: 1
Indulgentiarum Doctrina ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
42
Evenzo in dat wat ze er bovendien aan toevoegt, nl. 'dat het nog bedroevender is, dat men die schimmige applicatie heeft willen overbrengen op de overledenen': - is (de stelling) onwaar, onbezonnen, beledigend voor vrome mensen, onbillijk tegenover de pausen, de praktijk en het gevoelen van de universele Kerk, leidend tot echte dwaling met het kenmerk van ketterij, die op Petrus van Osma steunt vgl: DH1416 [[[6483|(16)]]], wederom veroordeeld in art. 22 van Luther. vgl: Exsurge Domine [[[690|22]]]
Referenties naar alinea 42: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
43
{...}
Referenties naar alinea 43: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Over het voorbehoud (reservatie) van zaken
44
{...}
vgl: DH1687 [[[683|21]]]
vgl: DH1687 [[[683|21]]]
Referenties naar alinea 44: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
45
{...}
vgl: DH 1687 [[[683|21]]]
{...}
vgl: DH 1687 [[[683|21]]]
{...}
Referenties naar alinea 45: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Artikel 6 H. Huwelijk
- Verloving en huwelijk (58-60)
58
{...}
Referenties naar alinea 58: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
59
Sessio XXIV - Doctrina de sacramento matrimonii ->=geentekst=
{...}
Referenties naar alinea 59: 2
Sessio XXIV - Doctrina de sacramento matrimonii ->=geentekst=Sessio XXIV - Doctrina de sacramento matrimonii ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
60
{...}
Referenties naar alinea 60: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Dwalingen over de religieuze cultus (61-79)
- De aanbidding van de mensheid van Christus
62
{...}
Referenties naar alinea 62: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
63
{...}
Referenties naar alinea 63: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- De wijze waarop het volk kan instemmen bij de openbare gebeden van de Kerk
66
{...}
Referenties naar alinea 66: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Het lezen van de Heilige Schrift
67
{...}
Referenties naar alinea 67: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Het openlijk lezen in de kerk van verboden boeken
68
{...}
Referenties naar alinea 68: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
69
{...}
Referenties naar alinea 69: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
70
{...}
Referenties naar alinea 70: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
71
{...}
Referenties naar alinea 71: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
72
{...}
Referenties naar alinea 72: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
73
{...}
Referenties naar alinea 73: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
74
{...}
Referenties naar alinea 74: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Kerkelijke vergaderingen
78
{...}
Referenties naar alinea 78: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Dwalingen over het bijeenroepen van nationale Synodes (85-99)
93
85
De regel, dat stelt dat zelfs de geringste kennis van de kerkgeschiedenis voor iedereen voldoende is om te belijden dat een nationale Synode een van die canonieke manieren is om in de Kerk van een betreffende geschillen van de betrokken naties met betrekking tot religie in de kerk, 92 [[al:92]]
zodanig opgevat dat de geschillen die in welke kerk dan ook zijn ontstaan over geloof en zeden door een onherroepelijk oordeel in een Nationale Raad kunnen worden beslecht, alsof de onfeilbaarheid in geloofs- en zedenzaken een zaak is voor een Nationale Raad,
als SCHISMATISCH EN HAERETISCH.
De regel, dat stelt dat zelfs de geringste kennis van de kerkgeschiedenis voor iedereen voldoende is om te belijden dat een nationale Synode een van die canonieke manieren is om in de Kerk van een betreffende geschillen van de betrokken naties met betrekking tot religie in de kerk, 92 [[al:92]]
zodanig opgevat dat de geschillen die in welke kerk dan ook zijn ontstaan over geloof en zeden door een onherroepelijk oordeel in een Nationale Raad kunnen worden beslecht, alsof de onfeilbaarheid in geloofs- en zedenzaken een zaak is voor een Nationale Raad,
als SCHISMATISCH EN HAERETISCH.
Referenties naar alinea 93: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
95
{...}
Referenties naar alinea 95: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
96
{...}
Referenties naar alinea 96: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
97
{...}
Referenties naar alinea 97: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
98
{...}
Referenties naar alinea 98: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
99
{...}
Referenties naar alinea 99: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Geboden en sancties van deze bul (100)
100
Paternae Caritati [7763] en Inter Multiplices [7764]
Referenties naar alinea 100: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediaReferenties naar dit document: 6
Open uitgebreid overzichthttps://rkdocumenten.be/toondocument/808-auctorem-fidei-errores-synodi-pisoriensis-nl